Bryllup på sosiale medier

Vil du ta bryllupet ditt online, men vet ikke hvordan? Vi har sett nærmere på hvordan det funker å gjøre bryllupet tilgjengelig på sosiale medier – sjekk hva vi fant ut om alt fra bryllupshashtags til hvorfor du bør ha en Maid of Social.

Tekst: Malin Engelbrektsson Foto: AdobeStock.com

Mange kommende brudepar ønsker at deres store dag skal være en intim og privat affære med familie, noen få venner og kanskje en profesjonell fotograf til stede.  Men bryllupsdagen er en av de største dagene i livet og for andre har det blitt stadig viktigere å dokumentere den direkte online for å la flere mennesker ta del i begivenheten, som de der kusinene som aldri kunne komme eller tanten som bor i Paris.  I denne artikkelen kan dere lese om hvordan man kan forevige bryllupet, ikke bare ved hjelp av en profesjonell fotograf, men også online.

Det hender i dag at bryllupsfotografene også tar mobilbilder som de i løpet av dagen sender til brudeparet slik at de kan oppdatere på sosiale medier.  Dette blir stadig mer vanlig og satt stor pris på av brudeparet.

 

Bruk sosiale medier

Å lage en egen hashtag for bryllupsfester er neppe noe nytt, men et godt tips er å skrive med hashtagen allerede i innbydelsene.  På den måten kan dere legge inn bilder i hashtagen som viser forberedelsene før selskapet.  Gjestene kan senere legge inn bilder av hvordan de ankommer festen, velger klær og kjøper presanger.

Instagram er jo forum nummer én akkurat nå og så å si alle har en egen hashtag på bryllupsdagen sin.  Den er ofte med allerede ved innbydelsene for at gjestene skal kunne begynne å tagge før bryllupet.

Mange lager en hjemmeside til bryllupet sitt der bilder før bryllupet dukker opp.  Senere kan dere legge inn bilder bryllupsfotografen har tatt slik at gjestene kan ta del i dem etterpå.  Dette blir vanligvis satt stor pris på.

Ønsker dere ikke å la hele verden ta del i bryllupet deres, men bare dele det med dem som er til stede og de som ikke kunne komme, har det begynt å dukke opp apper på markedet hvor alle gjestene kan logge seg inn, fotografere og dele hele kvelden.

 

Maid of Social

Å få hjelp av en Maid of Social innebærer at dere ser dere ut noen (bryllupsfotografen eller en spesiell gjest)  som har ansvaret for å dokumentere og publisere bryllupsdagen direkte og online via sosiale medier.   Dette er noe som er blitt populært i USA, men som er nytt på det nordiske markedet.  Skal dere ha en Maid of Social på bryllupet deres er det lurt og være tydelige på hva dere ønsker.

I stedet for å be om hun eller han kan «ta noen bilder» så vær eksplisitte og tydelige på hva dere vil at skal bli dokumentert og at vedkommende har et ansvar som bryllupets  Maid of Social.

På sosiale medier fungerer det bra med øyeblikksbilder (og tenk på at bildene skal publiseres online i nesten samme øyeblikk som det tas).  I dag kan du redigere og klippe bilder direkte i mobilen, slik at du kan forandre og forbedre de bildene du ønsker i etterkant, det som betyr noe er å fange stunden og følelsen. 

Å velge øyeblikk er vanskelig.  Noen nøkkelpunkter er ved bryllupet idet brudeparet kommer sammen, når løftene avgis, ringer byttes og det første kysset deretter som mann og kone.  Etterpå er brudeskålminglingen en perfekt anledning til å forevige gjestene. Eller hva medtalene og klemmene fra brudeparet etterpå? Dette er noe mange glemmer å dokumentere.

Den som står ansvarlig for sosiale medier bør ha i mente at det bør finnes en rød tråd i fotograferingen – at man dekker de store øyeblikkene på dagen og hele tiden oppdaterer sosiale medier.  En Maid of Social skal, akkurat som bryllupsfotografen kun holde på med dette og ikke ha andre oppgaver som kan forstyrre flyten i jobben.  Det går bra å fotografere med mobilen, men når det blir litt mørkt klarer ikke mobilkameraet å ta gode bilder.  Dersom det finnes et bedre kamera med mulighet til å lade opp på sosiale medier, er dette å foretrekke.

– Maid of Social bør ha erfaring med sosiale medier og kunnskap i å ta bilder, redigere dem i mobilen og raskt kunne publisere dem online.

 

Kommende brudepar som nå er i ferd med å planlegge den store dagen; hvordan kan de skape inspirasjon online?

Bygg opp en stemning med bilder fra forberedelsene allerede fra dag én og ha samme hashtag på forberedelsene som på bryllupsdagen. Folk liker å følge et prosjekt fra begynnelse til slutt, disse bildene kan også være uvurderlige til bryllupsalbumet. 

Hvordan blir man en all star med bryllupsvideoen eller frieriet?

Profesjonelle bryllupsfilmer blir stadig mer populære og her er det vel verdt å investere i en bryllupsfotograf som kan håndtere et videokamera.  Be senere fotografen om å redigere klippene, sette det sammen til en herlig film og legge på litt musikk. Det skaper alltid en skjønn stemning og en romantisk følelse som følgerne liker.  Ikke minst blir det et fint minne for brudeparet og deres nære og kjære.  Det finnes mange spektakulære frierier på nettet som man kan få inspirasjon av, men det viktigste er at det blir et minne for livet for paret.

Hva hender etter bryllupet?

– Lag et galleri på Facebook eller en hjemmeside hvor du samler noen utvalgte bilder.  Velg ut de beste bildene både fra den profesjonelle bryllupsfotografen deres og fra deres Maid of Social  Galleriet skal være en resumé av bryllupet og dermed først og fremst vise de mest betydningsfulle øyeblikkene. 

5 tips til bryllupsfesten

  1. Lag en bryllupshashtag.Ta vare på gjestenes bilder og lag en unik hashtag som dere senere ber gjestene deres bruke. Dermed får dere alt samlet på ett sted og det er like enkelt for gjestene som for dere selv å kose seg med bildene fra den store dagen.
  2. Oppmuntre bryllupsgjestene. Be dem benytte sine mobiler og knipse såvel dere som brudepar og bordkavalerene.  Gå gjerne ut med informasjon om dette allerede før bryllupet eller dere kan til og med nevne det på bryllupsinvitasjonen. 
  3. Plassér skilt eller merkelapper rundt om i lokalene som viser hvilken hashtag dere har valgt til bryllupet.  Sørg på denne måten for at dere ikke går glipp av noen morsomme bilder fra tilstelningen ved at gjestenes instagrambilder samles under samme hashtag. Spre hashtagbeskjeden ut på bordene, ved inngangen eller ved dessertbordet.  
  4. Skriv ut brukernavnet.Informer om instagram-brukernavnet deres slik at gjester som ikke følger dere eller har hatt appen fra før kan legge dere til.
  5. Hva er OK? Sørg for å fortelle gjestene om hva som er OK å poste online dersom dere vil holde dere innenfor visse rammer og retningslinjer.

Slik lager du en bryllupshashtag

  • Bruk navnene deres. Det gjør det lettere for gjestene å huske taggen, noe som betyr at flere vil bruke den. 
  • Bruk nummer og siffer. Dersom du og din partner har vanlige navn, føy til året eller bryllupsdatoen.  Det kan finnes mange #ElinochMarcus rundt om i verden, men dere kommer antageligvis til å være de eneste #ElinochMarcus170716. 
  • Dobbelsjekk. Før dere skriver hashtaggen deres på innbydelsene, gjør en rask sjekk for å være sikre på at det ikke allerede finnes en helt lik tagg.

 

LÆR MER:


Følg oss på