Hvordan gjør man bryllupsfesten morsom for gjestene? Vi gir deg noen tips på veien mot et uforglemmelig selskap!
Tekst: Eva Holte Foto: Adobestock.com
Alle blir glade for å bli bedt i bryllup, gledesfesten over alle fester. Mye av dagens program er allerede fastsatt; vielsen, fotograferingen, middagen, bryllupskaken og brudevalsen. På alle disse programpostene står brudeparet i sentrum, men gjestene skal jo ikke bare se på dere. Ofte er det slik i brylluper at mange av dem møtes for første gang. Da kan det være lurt å ha noen aktiviteter eller underholdning på lur som bryter isen.
Musikk
Musikk er stemningsskaperen fremfor noe. Det får oss til å slappe av, det tar bort pinlige, stille øyeblikk og setter oss i den rette, romantiske bryllupsstemningen. Litt rolig musikk under aperitiffen eller mens man venter på at brudeparet skal bli ferdige hos fotografen eller lav taffelmusikk som bakgrunn under middagen er bare skjønt for alle. Etter middagen er det klart for dansemusikk. Mange musikere er vant til å spille til bryllup, det er mulig å leie inn et en- eller tomannsorkester uten at det koster skjorta. Eller man kan ta med ferdiginnspilt musikk og ha det helt gratis.
Dans
For mange hører dans med til et bryllup, for andre ikke. Dersom dere og gjestene stort sett er danseglade, er det bare å kjøre på en fin blanding av rolige låter og låter det svinger av, gammeldans, vals, rock og samba, noe for enhver smak og alder. Ta hensyn til de eldste gjestene og også de aller yngste når dere bestemmer musikken -– alle skal ha det gøy og alle skal få lyst til å bevege seg litt etter all maten. Kanskje oppstår det noen romanser blant gjestene også under dansen - da blir isåfall bryllupet helt uforglemmelig for dem. Fellesdans hvor alle er sammen og danser i ring er alltid en suksess - jenka eller zorba, eller kanskje line-dans i et countrystil? Hva med å lære to lag hver sin line-dans og så opptre for hverandre etterpå? Det kan også legges inn et kvarter hvor man arrangerer bli kjent-dansing, det vil si at alle går ut på gulvet for å danse og så avbryter man dansen og bytter dansepartner hvert med passende mellomrom.
Stand-up comedy
Er dere så heldige å ha en komiker blant gjestene, er det lurt å spørre vedkommende i god tid om han eller hun kan forberede en ti minutters forestilling som får latteren til å runge. Det går jo også an å leie en stand-up-comedian til et innslag. Vær i såfall ute i god tid med bestillingen og gi masse input til vedkommende om små pussigheter ved brudeparet og gjestene – alle vil garantert bli imponerte og overrasket om det kommer en proff komiker inn i lokalet!
Selskapsleker
Noen liker ikke dans i bryllup, noen liker ikke selskapsleker, noen elsker begge deler. Selskapsleker kan virkelig være med på å bryte isen, men skal ikke være noe de mest sjenerte gruer seg til. Tryggest er det å dele opp i lag i stedet for å satse på solo-opptredener og ta hensyn til at damene ofte har høye hæler og lange kjoler! Bordvise quiz eller gjetteleker med spørsmål som passer til alle aldersgrupper er alltid hyggelig til kaffe og kakene. Eller man kan ha en liten gjettekonkurranse som viser hvor godt brudeparet kjenner hverandre. De får to godt synlige plakater hver med JA på den ene, NEI på den andre. Så begynner de som leder leken å stille spørsmål til bruden om brudgommen, til brudgommen om bruden. Eksempler på spørsmål kan være: Hun liker å strikke. Han er en handy man. Hun elsker å ligge lenge om morgenen. Han kan ikke fordra å gå på kino. Hun må ha mange komplimenter – hver dag. Han elsker dataspill.Hun er aldri presis. Han slenger ifra seg sure sokker på gulvet. Og så videre.
Etter kaffen er det på sin plass å røre seg litt. Da kan skoleken være morsom. Dette er en lagkonkurranse med seks deltakere per lag. Alle deltakerne tar av seg skoene og legger de i en stor haug på gulvet. Den som leder leken blander skoene godt. Lederen starter leken og førstemann på hvert av lagene løper fram og finner sine sko. Deretter tar han/hun på seg skoene (remmer skal festes og lisser knytes). Så løper han/hun fram og klapper nestemann på skulderen. Det laget hvor deltakerne først har funnet alle skoene sine, har vunnet.Passer best for dem som ikke har skyhøye stilletthæler og er ellers morsom for de små også. Dersom noen av gjestene liker å opptre, er mimeleker alltid morsomme. Lederne av leken kan for eksempel be dem om å mime en utvalgt kjendis og så skal det andre laget gjette. Eller de kan mime et ordtak eller en situasjon eller kanskje noen av gjestene -– men da må det gjøres på en snill måte!
Hvis det er mange barn i bryllupet, kan det være praktisk med et lekerom hvor barna får utfolde seg med en voksen leketante til stede. Barna kan jo også være der og spise pølser og is dersom de blir rastløse under middagen.
Fyrverkeri
Fyrverkeri er en fin avslutning på bryllupsfesten. Husk imidlertid på å søke om tillatelse i god tid i forveien og sørg for at en person er ansvarlig for oppskytningen – og at vedkommende er klinkende edru. Når alle gjestene står samlet og ser opp på en fargesprakende himmel er festen over på en stemningsfull måte.